Het Creatieve Proces Achter Mijn Tekeningen :

Het begin :

Mensen vragen mij vaak hoe zo een tekening van mij tot stand komt. Is datgene dat op het papier staat iets dat rechtstreeks uit mijn hoofd komt? Wel... grotendeels wel. Ik weet meestal wel waar ik wil eindigen als ik aan een nieuwe tekening begin. Als het eindresultaat niet is wat ik in gedachte had, heb ik in mijn creatieve proces iets nieuws ontdekt en dat verder uitgewerkt of gebruikt op de rest van de tekening. Zo een nieuwe ontdekking brengt dan meestal een verandering in mijn stijl met zich mee. 

Een mooi voorbeeld hiervan zijn mijn "monstertjes" zoals ze door velen genoemd worden. Deze ben ik ooit begonnen als een soort van grappige "punthoofden" waarna ze allemaal boos begonnen te kijken en dan ook nog eens scherpe tanden kregen. Vandaag de dan zijn ze helemaal niet meer puntig, ze lachen allemaal en hebben geen scherpe tanden meer...

De beslissing van wat mijn volgende werk gaat worden hangt voor een stuk ook af van wat ik nog in huis heb. Heb ik nog een lege kader, een ongebruikte passe-partout of nog een groot stuk tekenpapier? Dat kunnen factoren zijn die me in een bepaalde richting duwen. Dit combineer ik dan met dingen die in mijn hoofd spelen: een bepaalde stijl die ik graag eens terug opnieuw wil toepassen of een nieuw idee dat ik wil proberen. Als dit alles voldoende heeft ingewerkt ben ik er klaar voor en moet het er ook uit...

Het proces : 

Het begint met een stuk papier dat groot genoeg is voor de uitvoering van mijn plannen. Voor mijn tekeningen gebruik ik altijd het stevige Bristol papier van het merk Canson (en met stevig bedoel ik zeker 224 g/m²). Als ik het papier heb klaarliggen, begint het meetwerk. Dit kan gaan van een simpel kader tot grote cirkels. Omdat ik zelf inlijst, heb ik geleerd om de tekening te maken op een stuk papier dat even groot is als het kader waar het in terecht komt. Dat scheelt een hoop gevloek en gesukkel tijdens het inkaderen, want dan moet je tekening mooi in het passe-partout passen. Dus, als je alles op hetzelfde formaat hebt, is het maar gewoon bij elkaar steken en klaar.

Als het meetwerk klaar is, kan ik beginnen aan de tekening zelf. Ik gebruik hiervoor een vulpotlood. Met een vulpotlood beschik je altijd over dezelfde scherpe punt en een handig klein gommetje. Meestal werk ik het hele ontwerp al eens af met een enkele potloodlijn. Zo kan ik zien of het allemaal uitkomt zoals ik het wil. Daarna overtrek ik alles met een dunne tekenstift en vervolgens gom ik de potloodlijnen allemaal weg. Bij een grote tekening is dat een pak gomwerk. 

En dan kan het echte werk beginnen. De volledige tekening werk ik af met Artline tekenstiften. Ze zijn gevuld met echte inkt dus het werk kan zeker de tand des tijds doorstaan.

Als er monden zijn, kleur ik die eerst nog zwart in. Op een grote tekening kan dat een heel werk zijn... Dan begin ik met een 0.1mm schaduwen aan te brengen zodat je al goed kan zien welke richting het uit moet gaan. Vervolgens schakel ik tussen de andere diktes. Als de tekening al verder gevorderd is hangt het soms echt van mijn goesting af met welke stift ik eraan verder werk. Soms bekijk ik het werk even en probeer te zien wat er dient te gebeuren.  

Mijn tekeningen maak ik niet in één keer, dus ze worden regelmatig even opzij gelegd. Grote tekeningen rol ik op en steek ik dan terug in het plastiek. Dan gaan ze een tijdje de kast in, tot ik weer eens tijd heb om eraan verder te werken.

En als ik denk dat mijn tekening zo goed als klaar is (daar heb ik het altijd moeilijk mee) dan gaat ze al een tijd het frame in. En dan hang ik ze aan de muur, op die manier kan ik de tekening al een tijd bekijken.

 



Wat kan je altijd terugvinden op mijn tekeningen ?

Je hebt je misschien al eens afgevraagd wat het allemaal wil zeggen daar onderaan de tekening ? Wel, onderstaande foto geeft het duidelijk weer : 

  • Helemaal links staat het nummer van het werk, dit is een volgnummer dat ik aan mijn creaties geeft. Ik heb een boekje waarin ik noteer waar ik mee bezig ben. Zo een notitie start met het nummer.
  • Dan komt de datum. Dit is meestal de dag dat het werk begonnen werd. Soms is het enkel de maand of zelfs enkel het jaartal. Meestal doe ik dat om plaats te sparen. Het is niet altijd even mooi om een volledige datum onder een tekening te zetten. 
  • Helemaal rechts staat dan mijn naam. Ook deze kan verschillen, meestal volledig, soms enkel mijn familienaam. Ik probeer soms dingen uit...

Er zijn uitzonderingen ! 

Op de linkse foto hieronder zie je dat er geen gegevens onder de tekening te zien zijn.  En dat klopt. Als het mooier uitkomt en om de vorm niet te verstoren, zet ik soms niets onder de tekening zelf. Maar ik zet wel enkele gegevens op het passe-partout ( het schuin uitgesneden kartonpapier dat over het werk zit). Maar maak je geen zorgen, op het tekenblad zelf staat wel alles. Je ziet het op de andere foto. 

Ik doe dit dus vooral bij typische vierkante tekeningen, cirkel-tekeningen en ingekaderde kleiwerkjes. Dat zijn allemaal zaken waar een handtekening direct eronder het effect zou wegnemen van de vorm.

Artline Drawing System :

De pennen uit het Artline Drawing-systeem zijn ideale pennen voor technische tekeningen, maar ik gebruik ze gewoon om mooie tekeningen te maken. Want daarvoor zijn ze ook ideaal !  Met de wrijvingsbestendige punt kunt u met een consistente schrijfbreedte tekenen. Oké, maar je kan ook dankzij deze stevige punt meerdere lagen over elkaar zetten en dat geeft een mooi effect. Dit kan je niet met bijvoorbeeld Rotring pennen. Ook je papier gaat niet "kapot" als je meerdere keren over dezelfde zone gaat.